Επιχειρηματίας και επιχείρηση. Δεν είναι “ένα και το αυτό”! Δείτε τις διαφορές μεταξύ του επιχειρηματικού και του personal brand.

Εάν είστε επιχειρηματίας, και ιδιαίτερα μικρομεσαίος, είναι πολύ πιθανό να περνάτε στην επιχείρησή σας διψήφιο αριθμό ωρών κάθε μέρα και να εργάζεστε και τα Σαββατοκύριακα. Μάλιστα, για πολλούς από εσάς τα Σαββατοκύριακα ίσως είναι και η καλύτερη περίοδος για να “βγάλετε δουλειά” χωρίς περισπασμούς συναντήσεων, Teams, Skype, Zoom κλπ.

Σε μία πρόταση, η επιχείρησή σας είναι, σχεδόν κυριολεκτικά, η ζωή σας. Όμως, δεν πρέπει και η ζωή σας να είναι η επιχείρησή σας. Τι εννοώ; Υπάρχει μία “κόκκινη γραμμή” μεταξύ της επιχειρηματικής σας περσόνας και αυτού που αποτελεί εσάς ως άνθρωπο, με ιδέες, απόψεις, δόγματα κλπ. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μου που ακολουθεί.

Το σύνηθες σφάλμα

 Το πιο συνηθισμένο λάθος όταν τα σύνορα μεταξύ business και personal brand είναι δυσδιάκριτα είναι η τοποθέτησή σας, ή η εκφορά άποψης και γνώμης με τον μανδύα του brand σας ενώ δεν χρειάζεται. Ειλικρινά, όταν είστε στη συνεδρίαση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, είναι προτιμότερο να μιλήσετε σαν πατέρας του μικρού Γιαννάκη Αλεξίου παρά σαν ιδιοκτήτης της εταιρείας ελαστικών Αλεξίου. Θα ολισθήσετε επικίνδυνα.

Αυτό ισχύει και για όλες τις άλλες περιπτώσεις – και είναι χιλιάδες – όπου καλείστε να τοποθετηθείτε προσωπικά, αλλά εσείς (κακώς) τοποθετείστε με την επαγγελματική σας ιδιότητα. Δεν χρειάζεται να υπογράφετε κάθε σας tweet με hashtag #elastikaalexiou. Δεν υπάρχει λόγος η φωτογραφία προφίλ σας στο Facebook να είναι το λογότυπο Αλεξίου με το λάστιχο και το πιστόνι. Και τόσα ακόμα.

Γιατί όμως είναι λάθος;

Γιατί όμως είναι λάθος να πριμοδοτείτε το business brand σας με κάθε ευκαιρία; Είναι σχεδόν σαν να ακούω κάποιους από εσάς: “Εσείς κύριε Σαρανταένα, μας λέτε σε κάθε ευκαιρία, ότι το branding είναι η νούμερο ένα υποχρέωσή μας. Τι κακό υπάρχει στο να μάθουν το brand μου και άνθρωποι που το αγνοούν;”

Η απάντηση είναι ότι οι θέσεις της επιχείρησης και οι δικές σας μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικές και μάλιστα, πολλές φορές αντικρουόμενες. Είναι πολλές φορές πιο πιθανό να βλάψετε τη μάρκα σας με προσωπικές τοποθετήσεις (ιδίως όχι mainstream) παρά να ωφεληθείτε από το μικρό branding που θα κάνετε.

Και ο Elon Musk πώς το κάνει;

 Ίσως κάποιοι μου πείτε, και δεν θα έχετε άδικο, ότι ο Elon Musk έχει μπλέξει την Tesla, τη SpaceX, το Dogecoin, την προσωπική του ζωή και τις αντισυμβατικές του πεποιθήσεις και συνεντεύξεις σε ένα τεράστιο κουβάρι – και δεν φαίνεται να βγαίνει χαμένος. Η απάντηση είναι πολλές φορές βγαίνει χαμένος με τη μετοχή της Tesla να κατρακυλά από κάποια άστοχη δήλωση.

Επιπλέον, ο Νοτιοαφρικάνος entrepreneur είναι ένας μύθος που επιβεβαιώνει τον κανόνα. Εάν τα Ελαστικά Αλεξίου φτάσουν στο σημείο να γίνουν αποκλειστικός προμηθευτής της Tesla παγκοσμίως, τότε, ναι ίσως μπορείτε και εσείς να το κάνετε, και το ξανασυζητάμε.

Πρακτικές συμβουλές

 Για να απεγκλωβίσετε το personal brand από το business, ακολουθήστε τα παρακάτω 3 tips.

  1. Τα social της επιχείρησης αφορούν την επιχείρηση

 Κανόνας #01 και απαράβατος. Όχι, ΔΕΝ χρειάζεται να ποστάρετε στον εταιρικό λογαριασμό σας στο Instagram τη φωτογραφία από το χιονοδρομικό στο Μαίναλο που είχε τόσο χιόνι – ούτε τα παϊδάκια που καταβροχθίσατε στη συνέχεια συν γυναιξί και τέκνοις στη διπλανή Βυτίνα.

  1. Δανειστείτε από το business για το personal

 Ίσως σας είναι δύσκολο να απεμπλακείτε από την επιχειρηματική σας ιδιότητα όταν διαποτίζει σχεδόν κάθε στιγμή της ζωής σας. Ωστόσο, μπορείτε να κάνετε το εξής: χρησιμοποιήστε την επαγγελματική σας πείρα, εμπειρία και γνώση για να τονώσετε το personal brand σας.

Για να επιστρέψουμε στο παράδειγμα της εταιρείας ελαστικών, εάν η προστασία του περιβάλλοντος είναι μέσα στα ενδιαφέροντά σας, γιατί να μη ποστάρετε ένα ωραίο video στο YouTube για το πώς τα καλά συντηρημένα ελαστικά προστατεύουν το περιβάλλον;

  1. Δημιουργήστε το δικό σας domain

 Όταν λέω το δικό σας, εννοώ το δικό σας με ονοματεπώνυμο (όπως για παράδειγμα θα ήταν το g.alexiou.com). Για ανθρώπους εξωστρεφείς και δραστήριους, όπως είναι η πλειοψηφία των επιχειρηματιών, ένα προσωπικό domain όπου μπορούν να “ξεκλειδώσουν” κάθε τους επιθυμία ή ακόμη και να “απασφαλίσουν” είναι η βαλβίδα ασφαλείας που χρειάζεται.

Το domain σας μπορεί να είναι ένα blog, ένα mini site ή μια τεράστια συλλογή φωτογραφιών. Μπορεί να το ενημερώνετε κάθε μέρα, πολλές φορές τη μέρα ή μία μέρα το μήνα. Μπορείτε ακόμη και να το παρατήσετε – δικό σας είναι, ό,τι θέλετε το κάνετε. Το σίγουρο είναι ότι θα σας βοηθήσει να πετύχετε τον σημαντικό διαχωρισμό μεταξύ του business και του personal brand.

Θέμης Σαρανταένας

σύμβουλος μάρκετινγκ

www.marketingconsultant.gr

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*